Cum poate fi verificată structura de rezistență a unui pod rutier?

Articole recente

Date contact

Infrastructura rutieră din România reprezintă un subiect sensibil, în special pentru șoferi, deoarece aceasta este una destul de slabă. Acest lucru se datorează atât stării proaste în care se află o mare parte a drumurilor din țară, dar și faptului că suprafața de drumuri nou-construite este una extrem de mică, în ciuda evoluției tehnologiilor.

Cu toate acestea, siguranța primează întotdeauna, motiv pentru care foarte mulți șoferi susțin că este foarte important să se consolideze, mai întâi, infrastructura rutieră deja existentă, mai ales că numeroase poduri rutiere din țară sunt construite de zeci de ani, perioadă în care nu au beneficiat de nicio lucrare de întreținere și restaurare.

Metode de verificare a structurii de rezistență a podurilor rutiere

În aceste situații, este necesar să se verifice structura de rezistență a podurilor rutiere. Mai exact, dacă este afectată și care este gradul de afectare a acesteia. În acest sens, serviciile pe care le oferă o firmă cadastru și topografie sunt cele care pot identifica, măsura și raporta spre analiză informații legate de starea în care se află un pod rutier vechi.

Cu toate că metodele prin care aceste informații se pot obține sunt destul de multe, cele mai moderne tehnici sunt specifice științei numită fotogrametrie. Aceasta se bazează pe imagini obținute de la locul cu pricina, care sunt procesate sub forma unui nor de puncte 3D. Imaginile astfel obținute pot oferi informații importante și foarte precise legate de suprafața măsurată.

Fotogrametria se poate realiza atât cu ajutorul unor drone, care zboară deasupra obiectivului vizat și îl fotografiază, cât și prin metoda clasică, folosind aparatul de fotografiat. În acest fel, specialiștii obțin ortofotografii cu date geotehnice sau cu modele digitale de teren, de exemplu.

Cum se poate reabilita un pod cu structura afectată?

Dacă în urma acestor analize se observă că structura podului este afectată, acest lucru poate duce la limitarea sau chiar închiderea temporară a traficului pe podul respectiv. Ulterior, arhitecții și inginerii trebuie să stabilească planul pe baza căruia se va desfășura un astfel de proiect amplu, de reabilitare a structurii unui pod rutier.

Planul poate începe chiar cu analiza solului, care, în funcție de structură și compoziție, poate oferi informații importante despre cât de solid este terenul, astfel încât să susțină greutatea unui pod.  Următorul pas constă în identificarea principalelor caracteristici ale podului și care dintre acestea sunt afectate. În acest fel se pot stabili exact metodele și tehnicile utilizate pentru reabilitarea acestuia.

Toate aceste decizii sunt luate după o analiză amănunțită și evaluarea stării tehnice pe care o are podul. Prin intermediul lucrărilor de reabilitare se urmărește readucerea acestuia la parametrii de siguranță și confort, astfel încât să poată redeveni practicabil, rezistent și sigur pentru șoferi.

Prin urmare, tehnologia 3D are o aplicabilitate foarte vastă, aceasta fiind foarte utilă chiar și în cazul construcțiilor de infrastructură. Tehnologia 3D folosită de fotogrametrie este una dintre cele mai moderne de pe piață, informațiile obținute prin intermediul acesteia fiind foarte exacte.